Često se prehladiš tijekom putovanja? Saznaj što je "bolest odmora" i kako je izbjeći

#Dodatne usluge #A1 svijet
  • Autor A1 Hrvatska
  • Datum 25.06.2024.
Zaštita zdravlja na putovanju

Ako se na putovanju često razboliš, znaš li da se može raditi o tzv. „bolesti odmora“? Taj su termin skovali nizozemski psiholozi Ad Vingerhoets i Maaike Van Huijgevoort, a pojavljuje se kada se osobe osjete simptome bolesti tijekom vikenda ili godišnjeg odmora. Simptomi su najčešće nalik prehladi i gripi, a kod nekih se pojavljuju migrene i probavne tegobe.

Zašto obolijevaš od „bolesti odmora“? Uoči dugoočekivanog odmora možeš odrađivati više zadataka na poslu s ciljem da obaviš sve na vrijeme. Osim toga, tvoje privatne obveze se gomilaju jer želiš osigurati da tvoje putovanje bude nezaboravno i prođe što glađe. Obično takve stresne situacije traju nekoliko dana ili tjedana. U tim trenucima tijelo oslobađa hormon kortizol, a njegovo povećanje negativno utječe na žlijezdu koja regulira imunitet pa ubrzo dolazi do pojave prvih simptoma.

Ovo nije jedini razlog zbog kojeg se možeš razboljeti na putovanju. Izdvojili smo nekoliko savjeta koji će ti pomoći da sačuvaš zdravlje na iščekivanom odmoru.

Pij filtriranu ili flaširanu vodu

Prije putovanja raspitaj se o kvaliteti vode iz slavine, bez obzira koju destinaciju posjećuješ. Naime, jedan od najčešćih problema tijekom putovanja je neprovjerena voda, uključujući led.

Ne možeš uvijek znati sve o čistoći vode na mjestima koje posjećuješ i zato je ponekad najbolja ideja piti flaširanu vodu ili koristiti bocu za vodu s ugrađenim filterom. Dobra je ideja izbjegavati led pri naručivanju pića i držati bocu s vodom pokraj umivaonika dok pereš zube.

Pažljivo s hranom

Iako je poželjno isprobati lokalnu kuhinju na putovanju, nerijetko zbog neprovjerene hrane dolazi do gastrointestinalnih problema. Prouči recenzije i ponudu restorana te se raspitaj o svježini sastojaka jer tako možeš izbjeći neugodne simptome poput proljeva, salmonele i drugih bolesti.

Biraj hranu koja je svježa, dugo kuhana i poslužena vruća. A kada je riječ o voću i povrću, izbjegavaj salate koje su možda pripremljene s nefiltriranom vodom i sirovo voće koje je netko drugi ogulio.

Procjenjuje se da 15 do 37 posto putnika na kratkoročnim međunarodnim putovanjima iskusi neki zdravstveni problem. A oko 40 posto putnika dobije neki oblik respiratorne ili crijevne infekcije tijekom putovanja. 

Bolnički troškovi u inozemstvu mogu iznositi i do nekoliko tisuća eura, a uz Putno osiguranje za A1 korisnike, za cijenu jedne kave dnevno možeš se osigurati i tako izbjeći plaćanje ogromnih iznosa.

Peri ruke

Pranje ruku vrlo je važno jer se na putovanju izlažeš novom okruženju i nizu različitih bakterija. Zato obavezno ruke peri redovito i temeljito, posebno prije jela. Sa sobom možeš nositi i sredstvo za dezinfekciju ruku i koristiti ga kada ti kupaonica nije dostupna.

Drži ruke dalje od lica

Prosječna osoba tijekom jednog sata dotakne svoje lice otprilike 20 puta. Budući da na putovanju želiš eliminirati mogućnost zaraze, poželjno je smanjiti taj broj.
Zato nosi dezinficijens za ruke s najmanje 60 % alkohola, a dezinfekcijskim maramicama prebriši površine koje češće dotičeš u smještaju.

Pokušaj se odmoriti

Pokušaj se dovoljno odmoriti prije putovanja i spavati dok putuješ. Putni jastuci koji podupiru vrat, čepići za uši, maska za oči i šal koji štiti od svjetla od velike su pomoći za dodatni odmor.

Kada se vratiš doma, daj si malo vremena za prilagodbu rutini i okruženju. Ako se kasno vraćaš s putovanja, uzmi dodatni dan godišnjeg odmora. Osiguraj si jedan cijeli dan za oporavak od putovanja, bavi se kućanskim poslovima poput pranja rublja ili kupnje namirnica, ali svakako se dovoljno odmori.

Nemoj si prekrcati raspored

Baš kao što odmor pomaže tvome imunološkom sustavu, trebaš smanjiti stres gdje je god to moguće. Stres može uzrokovati bolest, osobito u novom okruženju. Zato si nemoj prekrcati raspored razgledavanja, već izdvoji vrijeme za uživanje i dopusti si malo fleksibilnosti u planu putovanja

Ne zaboravi zaštitu od sunca

U proljetnim i ljetnim mjesecima važno je svakodnevno nanositi kremu za sunčanje sa zaštitnim faktorom. Održavanje režima zaštite od sunca posebno je važno ako ćeš tijekom putovanja puno vremena provoditi na otvorenom.

Opekline i bolesti povezane s vrućinom često upropaste godišnje odmore, a zapravo ih je najlakše spriječiti. Osim kreme za sunčanje, ne zaboravi majice dugih rukava, odjeću primjerenih materijala poput lana i pokrivala za glavu poput kapa i šešira.

Zaštiti se od nepredviđenih situacija

Iako voliš misliti da se nezgode uvijek događaju drugima, nitko nije imun na nepredviđene događaje na putovanju. Zato je prije polaska preporučljivo ugovoriti putno osiguranje.
Sigurno znaš nekoga tko je na svojoj koži iskusio otkazivanje ili kašnjenje leta, gubitak ili oštećenje prtljage, nezgodu, ozljedu ili bolest na putovanju, a to potvrđuju i ovi statistički podaci.

Prema godišnjem izvješću tvrtke SITA, u 2019. godini je na globalnoj razini od 1000 torbi njih šest (5,6) kasnilo, bilo oštećeno, ukradeno ili izgubljeno. Taj se broj smanjio 2021. godine na četiri torbe (4,35), a onda se 2022. godine stopa gotovo udvostručila na osam torbi (7,6) na 1000 putnika, odnosno u apsolutnim brojkama - 26 milijuna komada prtljage je kasnilo, bilo izgubljeno ili oštećeno.

Putno osiguranje za A1 korisnike usluga je koju pruža naš austrijski osiguravajući partner L’AMIE, a omogućuje ti zaštitu i bezbrižnost na putovanju. Usluga je dostupna odmah nakon besplatne registracije te nakon toga vrijedi za sva buduća putovanja. Za razliku od većine drugih putnih osiguranja, uslugu ne plaćaš unaprijed, nego samo za dane provedene u inozemstvu, već od 1,69 € dnevno. Dakle, usluga ti se ne naplaćuje nakon registracije, već tek po prelasku granice.

Kako to funkcionira u praksi? Kad izađeš iz Hrvatske i povežeš se na mrežu lokalnog operatora u inozemstvu, dobit ćeš SMS o aktivaciji pokrića za to putovanje. Ako ne želiš koristiti Putno osiguranje za A1 korisnike na tom putovanju, jednostavno ga deaktiviraj odgovorom na spomenuti SMS. Pri povratku u državu i spajanjem na A1 mrežu, dobivaš SMS obavijest o završetku pokrića za to putovanje i usluga je u mirovanju do tvog sljedećeg putovanja u inozemstvo.

Registriraj se za Putno osiguranje za A1 korisnike u Moj A1 aplikaciji, prilikom narudžbe mobilne tarife na pretplatu na webshopu (na koraku Dodatne pogodnosti) ili u A1 centrima i partnerskim prodajnim mjestima. Uslugom upravljaj putem Moj A1 aplikacije, a premiju plaćaj zajedno sa svojim mjesečnim računom za A1 usluge.

Foto: Getty Images

Povezane vijesti

Vidi sve vijesti
Kako se pametno spakirati za putovanje

Sve teme

Planiraš putovati uskoro? Ovih 7 savjeta za pametno pakiranje uštedjet će ti vrijeme i živce

Planiranje putovanja jedan je od najljepših osjećaja na svijetu. Međutim, jedna popratna aktivnost pritom nije toliko zabavna – pakiranje

Stres oko smišljanja sadržaja putne torbe (i kako da sve stane u kofer ili ruksak) može umanjiti uzbuđenje prije putovanja koje dugo planiraš, ali to ne mora biti tako.

Ako je pred tobom godišnji odmor u inozemstvu, pročitaj naše prijedloge za pametno pakiranje. Saznaj kako da ti se ne zgužva omiljena majica ili pulover te kako osigurati dovoljno mjesta u koferu za sve suvenire.

1. Prije svega - odjeća

Prva stvar koju trebaš staviti u putnu torbu je odjeća. Najbolji način da spriječiš nabore i maksimalno iskoristiš sav prostor je metoda rolanja. Položi gornje dijelove odjeće, preklopi rukave i zarolaj ih odozdo prema gore. Hlačama spoji nogavice i zarolaj ih od struka prema dolje.
Stavi odjeću u torbu, a zatim na nju idu cipele i drugi predmeti neobičnog oblika, poput alata za oblikovanje kose.


Bonus savjet: Ako odmah nakon slijetanja imaš dogovor, unaprijed isplaniraj svoj outfit i stavi ga na vrh hrpe u koferu. Na taj način izbjegavaš kopanje po stvarima i odjeća se neće toliko zgužvati.

2. Što s teškim stvarima?

Teške predmete stavi na dno kofera, što bliže kotačima. Na ovaj se način ne gnječe tvoje ostale stvari, a tvoj kofer zadržava stabilnost kad je u uspravnom položaju.

3. Važni lijekovi

Nema potrebe da spakiraš cijelu svoju kućnu apoteku za jedno putovanje. Odaberi samo najvažnije lijekove, poput tableta za glavobolju, analgetika ili terapije

Bonus savjet: Ne zaboravi i na flastere jer mogu biti korisni nakon dugog hodanja!

4. Višekratna boca za vodu

S praznom bocom za vodu možeš proći osiguranje u zračnoj luci. Nakon toga možeš je napuniti u kafiću ili dediciranim postajama za vodu. Osim prijeko potrebne hidratizacije, na ovaj način ćeš izbjeći kupnju plastičnih boca pri razgledavanju kada dođeš na željenu destinaciju.

5. Dodatna torba za suvenire

Ceker ili mali ruksak zgodan su izbor ako obično kupuješ puno suvenira za svoje najmilije. Osim što neće zauzati puno prostora u koferu, možeš ih napuniti (gotovo) svime što kupiš na putovanju.

6. Dokumenti

Naravno, prije puta u inozemstvo provjeri vrijede li ti svi potrebni dokumenti. Stavi ih na mjesto koje će ti uvijek biti pri ruci.
Pametni telefoni će ti olakšati puno toga na putovanju. Avionske i druge putne karte uglavnom stižu na e-mail pa ih ne moraš printati (osim ako se to izričito traži).

Bonus savjet: Prije putovanja možeš skenirati svoje dokumente (osobnu iskaznicu, putovnicu, vozačku dozvolu, indeks i sl.) i poslati si na e-mail u slučaju da ih izgubiš na putovanju.

7. Ne zaboravi na putno osiguranje

Iako volimo misliti da se nezgode uvijek događaju drugima, nitko nije imun na nepredviđene događaje na putovanju. Zato je prije polaska preporučljivo ugovoriti putno osiguranje.
Sigurno znaš nekoga tko je na svojoj koži iskusio otkazivanje ili kašnjenje leta, gubitak ili oštećenje prtljage, nezgodu, ozljedu ili bolest na putovanju, a to potvrđuju i ovi statistički podaci.

Primjerice, prema godišnjem izvješću tvrtke SITA, u 2019. godini je na globalnoj razini od 1000 torbi njih šest (5,6) kasnilo, bilo oštećeno, ukradeno ili izgubljeno. Taj se broj smanjio 2021. godine na četiri torbe (4,35), a onda se 2022. godine stopa gotovo udvostručila na osam torbi (7,6) na 1000 putnika, odnosno u apsolutnim brojkama - 26 milijuna komada prtljage je kasnilo, bilo izgubljeno ili oštećeno.

Osim toga, procjenjuje se da 15 do 37 posto putnika na kratkoročnim međunarodnim putovanjima iskusi neki zdravstveni problem. A oko 40 posto putnika dobije neki oblik respiratorne ili crijevne infekcije tijekom putovanja. Bolnički troškovi u inozemstvu mogu iznositi i do nekoliko tisuća eura, a uz Putno osiguranje za A1 korisnike, za cijenu jedne kave dnevno možeš se osigurati i tako izbjeći plaćanje ogromnih iznosa.

Putno osiguranje za A1 korisnike usluga je koju pruža naš austrijski osiguravajući partner L’AMIE, a omogućuje ti zaštitu i bezbrižnost na putovanju. Usluga je dostupna odmah nakon besplatne registracije te nakon toga vrijedi za sva buduća putovanja. Za razliku od većine drugih putnih osiguranja, uslugu ne plaćaš unaprijed, nego samo za dane provedene u inozemstvu, već od 1,69 € dnevno. Dakle, usluga ti se ne naplaćuje nakon registracije, već tek po prelasku granice.

Kako to funkcionira u praksi? Kad izađeš iz Hrvatske i povežeš se na mrežu lokalnog operatora u inozemstvu, dobit ćeš SMS o aktivaciji pokrića za to putovanje. Ako ne želiš koristiti Putno osiguranje za A1 korisnike na tom putovanju, jednostavno ga deaktiviraj odgovorom na spomenuti SMS. Pri povratku u državu i spajanjem na A1 mrežu, dobivaš SMS obavijest o završetku pokrića za to putovanje i usluga je u mirovanju do tvog sljedećeg putovanja u inozemstvo.

Registriraj se za Putno osiguranje za A1 korisnike u Moj A1 aplikaciji, prilikom narudžbe mobilne tarife na pretplatu na webshopu (na koraku Dodatne pogodnosti) ili u A1 centrima i partnerskim prodajnim mjestima. Uslugom upravljaj putem Moj A1 aplikacije, a premiju plaćaj zajedno sa svojim mjesečnim računom za A1 usluge.

Foto: Getty Images

A1 Virtualni shop

Tips&Tricks

Isprobaj potpuno drugačije iskustvo kupnje: Kako je A1 virtualni shop donio revoluciju na domaće tržište

Zahvaljujući tehnološkom napretku sve se više briše granica između digitalne i fizičke kupnje. Još brži razvoj e-trgovine dogodio se zbog pandemije koronavirusa, a brendovi su se preko noći suočili s novim zahtjevima potrošača pa su morali prihvatiti inovacije ako su željeli preživjeti. 

Međutim, unatoč pandemiji, trgovci kontinuiramo posežu za novim metodama i trendovima kako bi se približili svojim novim i postojećim kupcima. Mnogi od njih usvajaju napredne tehnologije, kao umjetnu inteligenciju (AI), proširenu stvarnost (AR) i streamanje uživo iz fizičke trgovine. Na ovaj način stvara se sasvim drugačije iskustvo kupnje, što omogućuje povezivanje s kupcima na dosad neviđene načine, stvarajući dublje odnose i potičući na dugoročnu vjernost.

Tehnologija danas donosi prednosti kupnje u fizičkoj trgovini u digitalni svijet. Jedan primjer definitivno su virtualni shopovi zahvaljujući kojima možeš uživo komunicirati s prodajnim predstavnicima u trgovini, postavljati im pitanja te još bolje upoznati proizvod budući da ga možeš vidjeti mimo fotografija na web stranici.


Ovu je inovativnu uslugu na hrvatskom tržištu prvi predstavio A1, još na jesen 2019. godine, a danas tim čini 11 stručnjaka koji su uvijek spremni pronaći najbolje rješenje za korisnika.

A1 virtualni shop je digitalna platforma koja ti omogućuje da uživo putem video poziva razgovaraš s našim djelatnikom iz shopa i na taj način dobiješ sve informacije o A1 ponudi, a ako želiš - obaviš kupnju proizvoda i usluga. Dakle, možeš kupovati iz udobnosti svoga doma, bez čekanja u redu na prodajnom mjestu. Na taj način se ljudsko djelovanje i tehnologija međusobno nadopunjuju, donoseći korisniku najbolje od oba svijeta.

Kako funkcionira A1 virtualni shop?

Ako želiš isprobati ovaj način kupnje, na našoj web stranici pronađi ikonu A1 savjetnika virtualnog shopa i klikni na nju. Zatim ostavi svoj broj mobitela na koji će te savjetnik odmah nazvati putem video poziva, omogućujući ti iskustvo fizičke trgovine, ali s lokacije koja tebi odgovara. Pritom je video komunikacija jednosmjerna jer ćeš ti vidjeti agenta i trgovinu, ali on će tebe samo čuti. Uživo će ti pokazati ponudu iz A1 trgovine i predstaviti usluge, provesti te kroz shop i objasniti sve što te zanima. Dakle, cijeli je proces kupnje brži i jednostavniji jer ne moraš trošiti vrijeme na pretraživanje A1 ponude, već će to za tebe učiniti savjetnik.

A1 virtualni shop objedinjuje video poziv i slanje poruka u stvarnom vremenu, kao i glasovnu komunikaciju i chatbot funkcionalnosti. 

Dojmovi korisnika

„Od samog početka razgovora imamo pozitivne komentare i reakcije korisnika na ovaj način kupnje. Uglavnom hvale efikasnost i jednostavnost te to što nema čekanja. Strah ne postoji jer korisnici kroz opušteni razgovor s agentom otklone svaku eventualnu sumnju o kupnji digitalnim putem“, rekao je Mihael Marković, menadžer A1 virtualnih shopova.


Porast interesa za ovakav način kupnje pripisuje digitalnoj educiranosti korisnika koji sve češće koriste slične platforme i prepoznaju njihove prednosti. Kupci najčešće žele saznati najbolju ponudu za određene proizvode i usluge, usporediti performanse uređaja te zatražiti savjet za svoje potrebe kada je riječ o telekomunikacijskim uslugama.

„Iz godine u godinu možemo se pohvaliti kako rastom kvalitete, tako i ukupnim brojem transakcija u virtualnom shopu. U ukupnom broju core transakcija rasli smo za 2 posto u odnosu na prethodnu godinu, a pozitivan trend prati povećan udio razgovora, ali i ukupno zadovoljstvo korisnika“, zaključio je Marković.

Dakle, ako si želiš olakšati kupnju, izbjeći čekanje u redovima i dobiti najbolju ponudu za svoje telekomunikacijske potrebe, A1 virtualni shop definitivno je rješenje za tebe.

Foto: A1 Hrvatska