Cyberbullying je svaki oblik ponašanja usmjerenog prema određenoj osobi s ciljem da joj se zaprijeti, osramoti ili isprovocira putem online platformi i uređaja, kao što su pametni telefoni, platforme za video igre i društvene mreže.
Najčešće žrtve nasilja na internetu su tinejdžeri, a takav je oblik nasilja danas rašireniji od fizičkog. Cyberbullying je rašireniji od drugih vrsta zlostavljanja jer se internetu može pristupiti u bilo kojem trenutku. Takvi bolni incidenti mogu dovesti do toga da se tinejdžeri osjećaju nesigurno čak i u svojim domovima. Nerijetko su mete cyberbullyinga fizički jači učenici jer s njima obračun uživo ne dolazi u obzir.
Dok je za „klasično“ zlostavljanje potrebna namjera za nanošenje boli, svaka šala s interneta koja prelazi granicu potencijalno je oblik cyberbullyinga. Osim toga, za razliku od fizičkog nasilja, online zlostavljanje je u potpunosti javno pa njemu mogu svjedočiti i drugi ljudi, što može narušiti imidž obje uključene strane.
Iako se događa samo u online svijetu, cyberbullying može nanijeti trajnu štetu fizičkom i psihičkom zdravlju djece. U blažim slučajevima, tinejdžeri izbjegavaju korištenje društvenih mreža i druženje s prijateljima, dok u teškim slučajevima, cyberbullying može dovesti do samoozljeđivanja i samoubojstva.
Razlika između šale i cyberbullyinga
Normalno je šaliti se s prijateljima, ali ponekad je na internetu teško raspoznati radi li se o zafrkanciji ili namjernom vrijeđanju. Zbog prirode humora, uvredljivi komentari mogu proći nezapaženo, zamaskirani dobacivanjem: "Samo se šalim!“
Ako se osjećaš povrijeđeno ili misliš da se drugi smiju tebi, a ne s tobom, onda je šala otišla predaleko. Ako se to nastavi čak i nakon što zatražiš osobu da prestane, a i dalje osjećaš uznemirenost, vjerojatno se radi o maltretiranju.
Osim toga, online nasilje može rezultirati neželjenom pažnjom velikog broja ljudi, uključujući osobe koje ne poznaješ. Zapamti – ne moraš podnositi nasilje, gdje god se ono događa. Ako se osjećaš loše i cyberbullying ne prestaje, pametno je potražiti pomoć.
Sprječavanje cyberbullyinga ne svodi se samo na prozivanje nasilnika, već i prepoznavanje da svaka osoba zaslužuje poštovanje, bilo online ili offline.
Nažalost, većina tinejdžera ne može razlikovati humor od zlostavljanja. Kao što smo već spomenuli, zlostavljanje se događa kada netko želi namjerno povrijediti drugu osobu. Međutim, ponekad osoba nema takve namjere, ali neprikladna ili loše tempirana šala može poslati pogrešnu poruku i nekoga povrijediti.
Humor se bazira na snazi prijateljstva. Ako ne znaš ništa o problemima druge osobe, lako možeš reći nešto što će je povrijediti. Ukratko, prije zadirkivanja između prijatelja mora postojati razumijevanje i prihvaćanje.
Zašto netko na šalu gleda kao na uznemiravanje?
Iako je internet olakšao interakciju, postoje određena ograničenja u komunikaciji koja mogu pogoršati cyberbullying. Kad s nekim komuniciraš online, ne možeš pokazati svoje izraze lica i koristiti govor tijela. Čitatelj sam pretpostavlja ton poruke jer ga ne čuje, što otvara prostor za razne interpretacije.
Zato se ponekad prijateljski i šaljivi komentar može protumačiti onako kako pošiljatelj poruke nije htio. Drugim riječima, primatelj je zbog nedostatka konteksta u nepovoljnom položaju dok procjenjuje značenje poruke.
Međutim, ljudi često prezentiraju online zlostavljanje kao šalu kako bi izbjegli preuzimanje odgovornosti za svoje ponašanje. Ako cyberbullying prikažu kao humor, zaobilaze osudu i prijezir drugih. Zato mlade osobe ne pokazuju neodobravanje prema takvom ponašanju i na sve se smiju, pokušavajući se prilagoditi pritisku vršnjaka, što otežava razlikovanje humora od nasilja.
Emotikoni – rješenje ili još veći izvor problema?
Nedostatak vidljivih izraza lica na internetu se nadoknađuje upotrebom emotikona, sitnih digitalnih slika koje ti pomažu da se izraziš i da se tvoja poruka pravilno protumači. Međutim, iako emotikoni pokrivaju široku lepezu ljudskih emocija, simbola i radnji, još uvijek adekvatno ne prikazuju cijeli raspon ljudskih emocija.
Osim toga, emotikoni mogu imati različita značenja za različite pojedince. Primjerice, korištenje smajlića uz kritički komentar može se protumačiti kao uvredljiva poruka, a kod drugih kao bezopasan komentar.
Što učiniti u slučaju cyberbullyinga?
Društvene mreže neprestano poboljšavaju svoje smjernice zajednice kako bi spriječile internetsko zlostavljanje. U svakom trenutku možeš blokirati ili prijaviti korisnike koji te maltretiraju, bez da ih se o tome obavijesti. Ako ne reagiraš na uvredljivi ili prijeteći sadržaj, drugi mogu prijaviti takve aktivnosti i zaštititi te.
Potraži savjet, pomoć ili podršku od odrasle osobe kojoj vjeruješ, poput roditelja, drugih članova obitelji ili školskog psihologa.
U slučaju cyber nasilja, možeš se obratiti i stručnjacima iz Centra za sigurniji internet na besplatni i anonimni telefon za savjetovanje – 0800 606 606. Možeš zatražiti i savjetovanje uživo u Zagrebu i Osijeku.
Ako si u neposrednoj opasnosti, obrati se policiji i prijavi cyber nasilje.
Foto: Getty Images