U današnje vrijeme često čujemo da je nečije zanimanje influencer te su oni gotovo svuda oko nas. Kako sam termin influence zapravo znači utjecaj, jasno je da su influenceri zapravo osobe koje imaju veliki utjecaj, odnosno moć utjecaja na tuđe odluke. S obzirom na velik broj ljudi koji ih obično prati, oni s lakoćom mogu utjecati na ponašanje svojih pratitelja, ali isto tako mogu utjecati i na to koje proizvode će njihovi pratitelji kupovati zbog oglašavanja usluga i proizvoda, odnosno influencer marketinga.
Iako utjecaj influencera može biti pozitivan, na primjer kada influenceri motiviraju mlade da budu zdraviji i socijalno osvješteniji, postoji sve veća zabrinuost oko mogućeg negativnog utjecaja influencera na djecu i mlade, na primjer kada promoviraju konzumaciju alkoholnih pića ili slično. Djeca i mladi mogu biti posebno podložni manipulacijama i uvjeravanjima influencera jer imaju manje životnoga iskustva i jer njihov kognitivni razvoj još nije završen, u procesu su traženja sebe te često u influencerima vide svoje uzore. Također, influenceri često nude nekakve zabavne sadržaje, pa zbog toga vrlo lako privuku pažnju djece i mladih.
Kako djeca i mladi pokušavaju stvoriti i definirati vlastitu sliku o sebi, oni su posebno ranjiva skupina, a nametanje uređene stvarnosti i iskrivljene slike stvarnoga života može im dodatno otežati situaciju i donijeti neke potencijalne negativne utjecaje. Mnogi influenceri promoviraju nerealne tjelesne standarde, što može pridonijeti nezadovoljstvu tijelom i poremećajima prehrane među njihovim sljedbenicima. Djevojke se ponekad izgladnjuju kako bi imale savršeno tijelo i kako bi se prilagodile standardima ljepote koji se promoviraju na društvenim mrežama. Također mogu promovirati materijalizam i konzumerizam, potičući pratitelje da kupuju proizvode koji im nužno ne trebaju ili one koje si zapravo ne mogu priuštiti. Nadalje, oni mogu negativno utjecati na mentalno zdravlje svojih pratitelja. Sadržaj koji biraju i uređuju influenceri, ali i svi drugi kreatori sadržaja (npr. novinari) može stvoriti iskrivljen pogled na stvarnost, navodeći mlade da osjećaju kako oni nisu dorasli svojim vršnjacima ili idealiziranoj verziji sebe koju vide na internetu. Važno je da se zapitaš iz kojeg razloga pratiš određene influencere i kakve vrijednosti oni promiču.
Važno je naglasiti da influenceri mogu imati i pozitivne utjecaje na svoje pratitelje. Oni se mogu odlučiti stvarati edukativne objave, objave koje su primjerene za djecu i mlade, obratiti pozornost na to da čak ni u pozadini svojih videozapisa ili slika nemaju neprimjerene sadržaje (poput alkohola i cigareta) te pokušati prikazivati realnu sliku života. Također, iznimno je važno naglasiti ako su fotografije koje objavljuju dorađene kako bi njihovi pratitelji znali da to nije realan prikaz i da su korišteni određeni filteri ili dorade.
Škola odgovornog influensanja
Kako bi se smanjio negativan utjecaj influencera na djecu i mlade, vrlo je važno da se mlade što više educira o važnosti kritičkog razmišljanja te da se što više razgovara o razlikama između stvarnog i virtualnog svijeta. Nužno je poticanje influencera da sadržaji koje objavljuju budu primjereni, da naglase ako uljepšavaju svoje fotografije i videozapise te da stvaraju sadržaje koji potiču zdrav način života.
Želiš biti dio promjene i naučiti više o ovoj temi? Priključi se u online besplatnu Školu odgovornog influensanja. Cilj Škole je osvijestiti influencere i kreatore sadržaja o tome koliko je važno odgovorno ponašanje u online svijetu te koliko je važno kreirati pozitivan online sadžaj. Ambasadori škole su influenceri čiji je sadržaj pregledan i odobren od strane Centra za sigurniji internet. Po pregledavanju, tj. odslušanim svim modulima i uspješno riješenim provjerama znanja, sudionici na mail primaju potvrdu/certifikat od strane Centra za sigurniji internet. Škola nije namijenjena samo influencerima, nego svakome tko želi naučiti više o ovoj temi i utjecati na promjenu.
Ranije spomenutu Školu odgovornog influensanja uspješno su položili i neki hrvatski influenceri čiji su sadržaji provjereni i odobreni od strane Centra za sigurniji internet kao primjereni:
Ana Radišić – voditeljica, urednica, podcasterica i influencerica
Domagoj Jakopović Ribafish – kolumnist, novinar, gastro bloger, profesor geografije
Slađana Ostić (slakipalaki) – influencerica
Miro Čabraja – glumac i influencer
Kod praćenja influencera, obrati pozornost na sljedeće:
Prepoznajte prikriveno oglašavanje: Važno je imati na umu da influenceri ponekad zarađuju od promocije određenih proizvoda te da je moguće da reklamiraju određene proizvode samo zbog toga što su plaćeni za to, a u stvarnosti ih možda ni oni sami ne koriste. Nije svaka reklama označena kao plaćeni oglas, no trebaš osvijestiti da se ponekad koristi i prikriveno oglašavanje. Prikriveno oglašavanje je zakonski zabranjeno u tradicionalnim medijima, no na društvenim mrežama još nije regulirano.
Ne dopusti da te preuzme strah od propuštanja (FOMO): FOMO je sve češći fenomen koji dovodi do toga da osoba učestalo provjerava novosti na društvenim mrežama. Ako se osjećaš razdražljivo i tjeskobno dok mobitel nije uz tebe, moguće je da i ti doživljavaš FOMO. Provjeri koliko vremena provodiš na društvenim mrežama, ostavi mobitel sa strane dok si u društvu, odredi si vrijeme bez ekrana te postavi ograničenja za korištenje društvenih mreža.
Sve što vidiš na društvenim mrežama nije stvarno: Kako većina ljudi na društvenim mrežama bira istaknuti one najljepše dijelove svoga života te prikazati uljepšanu verziju sebe, ne čudi da to čine i influenceri. To može dovodi do toga da se njihovi pratitelji uspoređuju s njima, a posljedično do manjka samopouzdanja i negativnih osjećaja. Sljedeći put kada se odlučiš uspoređivati s fotografijama na društvenim mrežama, sjeti se da to vrlo vjerojatno nisu stvarne nego dorađene fotografije, te da je potpuno normalno i prirodno imati određene “mane”.
Također, imaj na umu da objave influencera često nisu vjeran prikaz svakodnevnice i da svatko ponekad ima loše dane.
Imaš dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet ti stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati. Osim toga, na stranici #BoljiOnline saznaj sve o prednostima i opasnostima tehnologije te kako je koristiti odgovorno i sačuvati zdravlje i povezanost s onima koji su ti bitni.
Foto: Getty Images