Utjecaj influencera na djecu i mlade: Teško je odoljeti zabavnom sadržaju, no postoje brojne opasnosti

#Odgovorno korištenje tehnologije #BoljiOnline
  • Autor Centar za sigurniji internet i A1 Hrvatska
  • Datum 08.12.2023.

U današnje vrijeme često čujemo da je nečije zanimanje influencer te su oni gotovo svuda oko nas. Kako sam termin influence zapravo znači utjecaj, jasno je da su influenceri zapravo osobe koje imaju veliki utjecaj, odnosno moć utjecaja na tuđe odluke. S obzirom na velik broj ljudi koji ih obično prati, oni s lakoćom mogu utjecati na ponašanje svojih pratitelja, ali isto tako mogu utjecati i na to koje proizvode će njihovi pratitelji kupovati zbog oglašavanja usluga i proizvoda, odnosno influencer marketinga.

Iako utjecaj influencera može biti pozitivan, na primjer kada influenceri motiviraju mlade da budu zdraviji i socijalno osvješteniji, postoji sve veća zabrinuost oko mogućeg negativnog utjecaja influencera na djecu i mlade, na primjer kada promoviraju konzumaciju alkoholnih pića ili slično. Djeca i mladi mogu biti posebno podložni manipulacijama i uvjeravanjima influencera jer imaju manje životnoga iskustva i jer njihov kognitivni razvoj još nije završen, u procesu su traženja sebe te često u influencerima vide svoje uzore. Također, influenceri često nude nekakve zabavne sadržaje, pa zbog toga vrlo lako privuku pažnju djece i mladih.


Kako djeca i mladi pokušavaju stvoriti i definirati vlastitu sliku o sebi, oni su posebno ranjiva skupina, a nametanje uređene stvarnosti i iskrivljene slike stvarnoga života može im dodatno otežati situaciju i donijeti neke potencijalne negativne utjecaje. Mnogi influenceri promoviraju nerealne tjelesne standarde, što može pridonijeti nezadovoljstvu tijelom i poremećajima prehrane među njihovim sljedbenicima. Djevojke se ponekad izgladnjuju kako bi imale savršeno tijelo i kako bi se prilagodile standardima ljepote koji se promoviraju na društvenim mrežama. Također mogu promovirati materijalizam i konzumerizam, potičući pratitelje da kupuju proizvode koji im nužno ne trebaju ili one koje si zapravo ne mogu priuštiti. Nadalje, oni mogu negativno utjecati na mentalno zdravlje svojih pratitelja. Sadržaj koji biraju i uređuju influenceri, ali i svi drugi kreatori sadržaja (npr. novinari) može stvoriti iskrivljen pogled na stvarnost, navodeći mlade da osjećaju kako oni nisu dorasli svojim vršnjacima ili idealiziranoj verziji sebe koju vide na internetu. Važno je da se zapitaš iz kojeg razloga pratiš određene influencere i kakve vrijednosti oni promiču.

Važno je naglasiti da influenceri mogu imati i pozitivne utjecaje na svoje pratitelje. Oni se mogu odlučiti stvarati edukativne objave, objave koje su primjerene za djecu i mlade, obratiti pozornost na to da čak ni u pozadini svojih videozapisa ili slika nemaju neprimjerene sadržaje (poput alkohola i cigareta) te pokušati prikazivati realnu sliku života. Također, iznimno je važno naglasiti ako su fotografije koje objavljuju dorađene kako bi njihovi pratitelji znali da to nije realan prikaz i da su korišteni određeni filteri ili dorade.

Škola odgovornog influensanja

Kako bi se smanjio negativan utjecaj influencera na djecu i mlade, vrlo je važno da se mlade što više educira o važnosti kritičkog razmišljanja te da se što više razgovara o razlikama između stvarnog i virtualnog svijeta. Nužno je poticanje influencera da sadržaji koje objavljuju budu primjereni, da naglase ako uljepšavaju svoje fotografije i videozapise te da stvaraju sadržaje koji potiču zdrav način života.

Želiš biti dio promjene i naučiti više o ovoj temi? Priključi se u online besplatnu Školu odgovornog influensanja. Cilj Škole je osvijestiti influencere i kreatore sadržaja o tome koliko je važno odgovorno ponašanje u online svijetu te koliko je važno kreirati pozitivan online sadžaj. Ambasadori škole su influenceri čiji je sadržaj pregledan i odobren od strane Centra za sigurniji internet. Po pregledavanju, tj. odslušanim svim modulima i uspješno riješenim provjerama znanja, sudionici na mail primaju potvrdu/certifikat od strane Centra za sigurniji internet. Škola nije namijenjena samo influencerima, nego svakome tko želi naučiti više o ovoj temi i utjecati na promjenu.

Ranije spomenutu Školu odgovornog influensanja uspješno su položili i neki hrvatski influenceri čiji su sadržaji provjereni i odobreni od strane Centra za sigurniji internet kao primjereni:

Ana Radišić – voditeljica, urednica, podcasterica i influencerica
Domagoj Jakopović Ribafish – kolumnist, novinar, gastro bloger, profesor geografije
Slađana Ostić (slakipalaki) – influencerica
Miro Čabraja – glumac i influencer

Kod praćenja influencera, obrati pozornost na sljedeće:
Prepoznajte prikriveno oglašavanje: Važno je imati na umu da influenceri ponekad zarađuju od promocije određenih proizvoda te da je moguće da reklamiraju određene proizvode samo zbog toga što su plaćeni za to, a u stvarnosti ih možda ni oni sami ne koriste. Nije svaka reklama označena kao plaćeni oglas, no trebaš osvijestiti da se ponekad koristi i prikriveno oglašavanje. Prikriveno oglašavanje je zakonski zabranjeno u tradicionalnim medijima, no na društvenim mrežama još nije regulirano.

Ne dopusti da te preuzme strah od propuštanja (FOMO): FOMO je sve češći fenomen koji dovodi do toga da osoba učestalo provjerava novosti na društvenim mrežama. Ako se osjećaš razdražljivo i tjeskobno dok mobitel nije uz tebe, moguće je da i ti doživljavaš FOMO. Provjeri koliko vremena provodiš na društvenim mrežama, ostavi mobitel sa strane dok si u društvu, odredi si vrijeme bez ekrana te postavi ograničenja za korištenje društvenih mreža.

Sve što vidiš na društvenim mrežama nije stvarno: Kako većina ljudi na društvenim mrežama bira istaknuti one najljepše dijelove svoga života te prikazati uljepšanu verziju sebe, ne čudi da to čine i influenceri. To može dovodi do toga da se njihovi pratitelji uspoređuju s njima, a posljedično do manjka samopouzdanja i negativnih osjećaja. Sljedeći put kada se odlučiš uspoređivati s fotografijama na društvenim mrežama, sjeti se da to vrlo vjerojatno nisu stvarne nego dorađene fotografije, te da je potpuno normalno i prirodno imati određene “mane”.
Također, imaj na umu da objave influencera često nisu vjeran prikaz svakodnevnice i da svatko ponekad ima loše dane.

Imaš dodatnih pitanja o ovoj temi? Stručnjaci Centra za sigurniji internet ti stoje na raspolaganju za sva pitanja i nedoumice na besplatnoj i anonimnoj liniji Centra dostupnoj na broju 0800 606 606, svaki radni dan od 08:00 do 16:00 sati. Osim toga, na stranici #BoljiOnline saznaj sve o prednostima i opasnostima tehnologije te kako je koristiti odgovorno i sačuvati zdravlje i povezanost s onima koji su ti bitni.

Foto: Getty Images

Povezane vijesti

Vidi sve vijesti
Ana Radišić i Tomislav Ramljak

Pretjerano korištenje tehnologije

Tomislav Ramljak iz Centra za sigurniji internet: „Moramo pustiti djecu da nas uče o digitalnom svijetu“

Nije tajna da današnja djeca žive u znatno drukčijem svijetu od njihovih roditelja, posebno kada je riječ o korištenju tehnologije. Najmlađi se na internetu suočavaju sa situacijama s kojima se stariji nisu imali prilike susresti, što predstavlja jedan od većih izazova u roditeljstvu.

Kako razgovarati s djecom o tehnologiji i pripremiti ih za suživot s ekranima, zašto zabrane nisu rješenje, kako osvijestiti influencere o važnosti odgovornog ponašanja u online svijetu te kako prepoznati da je dijete žrtva cyberbullyinga, u podcastu Ane Radišić otkrio je Tomislav Ramljak, voditelj i jedan od osnivača Centra za nestalu i zlostavljanu djecu pod čijim je vodstvom nastao i program Centar za sigurniji internet.

U svojem radu nastoji senzibilizirati, informirati i educirati javnost o sigurnosti i odgovornom ponašanju na internetu. U poslu koji nema radno vrijeme i nerijetko zahtijeva putovanje s jednog kraja države na drugi, Ramljak i njegovi kolege preventivnim i edukativnim aktivnostima jačaju digitalne kompetencije u području sigurnosti i zaštite u online svijetu kako djece i mladih, tako i roditelja.

Djeca uče iz primjera

Najmlađi danas uz pametne telefone, računala, televizore i gejming konzole uče, povezuju se i razvijaju maštu. Kada se tehnologija koristi odgovorno, ima potencijal potaknuti kreativnost i širiti vidike, no surova stvarnost nosi mnoge ozbiljne rizike, a ne postoji univerzalni odgovor kako im doskočiti.

„Djeca ne uzimaju sama ekrane, roditelji im ih stavljaju u ruke jer je tako jednostavnije. Telefoni i ekrani su digitalne dadilje koji roditeljima omogućuju 5 minuta mira jer je dijete tada zaokupljeno. Međutim, nismo ni svjesni utjecaja koji tehnologija ima na našu djecu. Neka recentna istraživanja pokazuju povećan broj ADHD-a, slabiju motoriku, smanjenu koncentraciju“, izjavio je Tomislav Ramljak u podcastu Ane Radišić.


Ukazao je na dvostruka mjerila poput roditeljske zabrane korištenja ekrana, dok oni istovremeno vise na pametnim telefonima zbog posla ili drugih obveza.

„Djeca uče iz primjera, a roditelji ili skrbnici su im primjer i trebaju savladati tu odgovornost. Puno je jednostavnije dati im mobitel u ruke, nego prošetati, odigrati društvenu igru ili porazgovarati“, dodao je voditelj Centra za sigurniji internet.

Ramljak se osvrnuo na zabrane korištenja mobitela u školama i tvrdi kako je takvo što dvosjekli mač jer bi se energija trebala ulagati u učenje odgovornog korištenja tehnologije i razvoj kritičkog razmišljanja.

Digitalna džungla

Odrasli se trebaju zainteresirati za digitalni svijet djece jer djeca danas provode puno više vremena tamo nego u stvarnom. Internet njima nije samo zabava, njima je internet sve – prijateljstva, ljubavne veze, školska zadaća“, tvrdi Ramljak i poziva roditelje da provjere koje aplikacije njihova djeca koriste.

Online svijet nazvao je „digitalnom džunglom“ koju su kreirali odrasli i pustili djecu unutra. „U toj džungli postoje predatori koji vrbuju našu djecu“, upozorio je.



Usporedio je statistike iz 2013. godine kada je u Hrvatskoj zabilježeno 40-ak slučajeva iskorištavanja djece za pornografiju, dok se prošle godine ta brojka popela na čak 422 slučaja.

Međutim, to je samo santa leda i broj poznatih kaznenih djela, dok se ne zna koliko je djece žrtava budući da predatori na internetu obično ne vrebaju jednu osobu, već više njih.

Uloga roditelja u prevenciji cyberbullyinga

Kako prepoznati da je dijete žrtva cyberbullyinga? Ramljakov odgovor je jasan – svaki roditelj koji ima izgrađen odnos sa svojim djetetom to će lako prepoznati. 

„Promjena ponašanja uvijek je najbolji pokazatelj. Dijete se zatvara, povlači u sobu, odbija ići u školu ili jesti, gubi interes za hobijima. Nesvjesno traže pomoć i to se vidi. Roditelji moraju upoznati svoje dijete, razgovarati i poslušati ga. Važnije je pitati kako se osjeća, nego kako je bilo u školi. Pitanje je kvalitete zajedničkog vremena, a ne kvantitete. Moramo se fokusirati na dijete i dati mu priliku da ga zaista saslušamo i uvažavamo, bez pametovanja i zvocanja, kako bismo ga pustili da nas uči o sebi i digitalnom svijetu“, smatra voditelj Centra za sigurniji internet.

Po njemu, izgrađen odnos s djecom je najbolja prevencija, a ne zabrana ekrana koja dovodi do izoliranja u društvu. Taj se odnos ne smije temeljiti na strahu jer se dijete onda zatvara u sebe. Iznimno je važan otvoreni razgovor s djecom, kao i stvaranje sigurne okoline za izražavanje osjećaja i stavova jer će najmlađi samo tada otkriti ako ih nešto tišti.

Odgovornost influencera

Živimo u vremenu kada će se dijete prije povezati s influencerom, nego s roditeljem. Nerijetko će osjetiti potrebu povjeriti mu se, a kreatori sadržaja pritom ne znaju kako im odgovoriti, što može biti opasno. 

Upravo je to jedan od razloga zašto je Centar za sigurniji internet u suradnji s A1 Hrvatska pokrenuo Školu odgovornog influensanja. Cilj ove online Škole jest osvijestiti influencere i kreatore sadržaja o važnosti odgovornog ponašanja u online svijetu, podići svijest o važnosti prepoznavanja i prijave neprimjerenog sadržaja na internetu kao i načinu prijave istog, te prepoznati važnost kreiranja pozitivnog online sadržaja i stvaranja pozitivnog utjecaja.

„Ako su im već djeca publika, moraju biti svjesni svojih riječi. Bitno je da znaju koliku moć imaju nad najmlađima“, smatra Ramljak. 

Sretna djeca za sretniju budućnost

Društvo je odgovorno za trajno ulaganje u djecu i njihovu dobrobit, dok se u praksi uglavnom reagira nakon velikih tragedija. Veliki se naglasak mora staviti na roditelje kojima je potrebno osvijestiti probleme u online svijetu, ali i pozvati ih da budu dio rješenja.

Misliš da je nešto s interneta neprikladno, opasno ili uznemirujuće? Stručnjaci iz Centra dostupni su na besplatnom i anonimnom broju 0800 606 606, svaki radni dan od 8 do 16 sati.

Više informacija o odgovornom korištenju tehnologije pronađi na web stranici Bolji online.

Foto: Podcast Ana Radišić

Ana Radišić i Škola odgovornog influensanja

Sigurnost na internetu

Prepoznata važnost stvaranja pozitivnog online svijeta: Škola odgovornog influensanja dobila priznanje Europske komisije

Kada su prošle godine A1 Hrvatska i Centar za sigurniji Internet (CSI) pokrenuli Školu odgovornog influensanja, znali su kako pokreću edukativan projekt kojim će influencere educirati i osvijestiti o važnosti kreiranja odgovornog online sadržaja. No, sigurno nisu ni pomislili kako će ta platforma u samo godinu dana postati dijelom uglednog društva europskih inicijativa koje brinu o sigurnom internetu.

Što je zapravo Škola odgovornog influensanja?

Ideja Škole vrlo je jednostavna – podići svijest o važnosti prepoznavanja i prijavljivanja neprimjerenog online sadržaja te stvaranje onog koji će pozitivno utjecati na korisnike, posebno djecu i mlade. Kao što ime kaže, ona je prvenstveno namijenjena onima koji svojim sadržajem predstavljaju uzore većem broju korisnika, no ne moraš nužno biti influencer ili kreator sadržaja za prijavu u slušanje modula. Važno je samo u sebi posjedovati strast i želju za izgradnjom boljeg i sigurnijeg online svijeta.

Priznata na europskoj razini

Škola je do sada privukla brojne influencere i kreatore sadržaja koji su kroz njene module osvijestili na koji način svaki pojedinac može i mora doprinijeti stvaranju pozitivnog virtualnog okruženja. No, nije samo privukla pozornost modernih online uzora. S projektom Škola odgovornog influensanja, CSI i A1 Hrvatska sudjelovali su na međunarodnom Safer Internet Forumu (SIF) 2023. u organizaciji European Schoolneta u ime Europske komisije. Tema ovogodišnjeg foruma bila je digitalno osnaživanje mladih pa su se u njegovom programu predstavile inicijative čiji je cilj razvoj digitalnih vještina djece, mladih, roditelja i učitelja.

Ana Radišić – polaznica Škole i hrvatska predstavnica

A tko bi mogao bolje predstaviti Školu odgovornog influencanja od polaznice koja je marljivo prošla sve module i zaslužila svoj certifikat odgovornog influencera. Nakon što je na SIF-u predstavila Školu odgovornog influensanja, ambasadorica ovog pozitivnog projekta, Ana Radišić, podcasterica i TV voditeljica, sudjelovala je na online panelu gdje je s ostalim sudionicima – Steven Vosloo, UNICEF Innocenti, Steve Muller, Ministarstvo gospodarstva Luksemburg, te Amanda Timberg, Google, raspravljala o vještinama koje djeca i mladi trebaju razviti kako bi prilikom gledanja, ali i stvaranja sadržaja, imali sigurna te zdrava online iskustva. 


 

„Ne samo da mi je bila čast, nego sam uistinu uživala predstavljati ovako pozitivan projekt kao što je Škola odgovornog influensanja. Istaknula bih kako se ne radi o tek jednom u nizu „tečaja“ koji položite kako biste ga uvrstili u svoj životopis, već o projektu koji me je osvijestio i dodatno usmjerio na važnost uloge koju moj posao predstavlja u online svijetu. Ova platforma zaista pruža jasne činjenice i konkretne korake za izgradnju boljeg interneta“, istaknula je Radišić. 

A1 Hrvatska i CSI – tandem koji zna što radi

Škola odgovornog influensanja jedan od je od projekata proizašao iz dugogodišnje uspješne suradnje A1 Hrvatska i CSI-a. Stoga njen uspjeh ne iznenađuje, ali prepoznatljivost na razini EK-a ipak laska, a to je potvrdio i Tomislav Ramljak, predsjednik Centra za nestalu i zlostavljanu djecu u sklopu kojeg djeluje Centar za sigurniji internet. „Škola odgovornog influensanja sada je i službeno postala dijelom uglednog društva europskih inicijativa kojima se sustavno promiče važnost sigurnosti korisnika prilikom korištenja interneta, ali i odgovornosti onih koji stvaraju online sadržaj“, naglasio je Ramljak.

Veliki uspjeh Škole ponosno je istaknula i Iva Ančić, rukovoditeljica brenda, marketinških komunikacija i digitalnog poslovanja u A1 Hrvatska. „Kao šećer na kraju godine stiglo je ovo zaista veliko priznanje Europske komisije. Iznimno sam ponosna što je tako kvalitetan i pozitivan projekt prepoznat na europskoj razini i to nam je dodatna motivacija da nastavimo još ustrajnije graditi našu #BoljiOnline priču.

Kako se prijaviti u Školu odgovornog influensanja?

Želiš influensati odgovorno i preuzeti odgovornost u kreiranju sigurnijeg online okruženja svima? Prijavi se u Školu odgovornog influensanja putem LINKA, a nakon provjere podataka od strane Centra za sigurniji internet ulaziš u proces certificiranja.

Nisi influenser, ali želiš steći nova znanja o sigurnosti na internetu? Ispuni obrazac na LINKU, a nakon odlušanih edukacijskih modula dobit ćeš Diplomu Centra za sigurniji internet o položenoj Školi odgovornog influensanja.

Foto: A1 Hrvatska