Nizozemska uvela zabranu korištenja mobitela u školama: Ovo su pozitivne prakse iz Hrvatske

#Pretjerano korištenje tehnologije #BoljiOnline
  • Autor A1 Hrvatska
  • Datum 25.09.2024.
Korištenja mobitela u školi

Tehnologija je postala sastavni dio naše svakodnevice, zbog čega se škole sve češće suočavaju s pitanjem kako regulirati korištenje pametnih telefona u učionicama. Dok se dio zemalja odlučio na zabranu mobitela u svrhu poboljšanja koncentracije učenika i promicanja zdravijih navika, većina još uvijek nije poduzela tako drastične korake.

Na početku ove školske godine u Nizozemskoj je na snagu stupila nacionalna zabrana korištenja mobitela u osnovnim školama. Radi se o proširenju mjere koja je već bila na snazi u tamošnjim srednjim školama, uz objašnjenje nadležnih institucija da mobiteli ometaju školarce, smanjujući im koncentraciju i negativno utječući na proces učenja.

Iako zabrana nije potpuna jer se mobiteli mogu koristiti na nastavi u iznimnim slučajevima, već su zabilježeni pozitivni pomaci. Naime, nizozemski kanal NOS prenosi da su učenici društveniji i aktivniji tijekom velikog odmora, a atmosfera u učionicama se poboljšala.

Jedna od prvih europskih zemalja koja je uvela zabranu mobitela u školama bila je Francuska, još 2018. godine. S druge strane, u Švedskoj je odluka o zabrani korištenja mobitela prepuštena školama i one samostalno odlučuju hoće li regulirati to pitanje.

Uz Nizozemsku, Francusku i Švedsku, zabrana korištenja mobitela na nastavi, bilo u svim ili pojedinim školama, na snazi je u Engleskoj, Njemačkoj, Švicarskoj, Grčkoj, Finskoj, Španjolskoj i na Cipru

A što je s Hrvatskom?

Iako zabrana korištenja mobitela na nastavi nije uvedena na razini države, dio škola provodi svoje mjere ograničavanja ili zabrane.

Prema istraživanju o korištenju mobitela u osnovnim školama u Hrvatskoj, koje je u svibnju i lipnju 2022. proveo tim Instituta za društvena istraživanja na čelu s dr. sc. Borisom Jokićem, dr. sc. Zrinkom Ristić Dedić i Janom Šimon, čak 85 posto nastavnika podržava ograničenje ili zabranu mobitela u školama. Istraživanje je obuhvatilo 1705 učitelja, 3706 učenika i učenica petog razreda te 3866 učenika i učenica sedmog razreda iz 84 škole na području cijele Hrvatske.

Kada je riječ o stavovima učenika, oni se razlikuju prema njihovoj starosti. Dok se stariji protive zabrani, mlađi su podijeljeni. Pa se tako, primjerice, 47,4 posto učenika petog razreda posto izrazito protivi zabrani mobitela u školama, dok gotovo 53 posto učenika podržava ili izrazito podržava zabranu. S druge strane, učenici sedmog razreda većinom se protive zabrani (njih 68,9 posto), a manje od trećine je podržava ili izrazito podržava.

Iz Instituta za društvena istraživanja poručuju da bi svi akteri uključeni u školovanje, odnosno ravnatelji, učitelji, stručni suradnici, roditelji i učenici, trebali sudjelovati u donošenju odluke o zabrani te da se svačije mišljenje treba uvažiti.

Pozitivni primjeri iz Splita

Neke zagrebačke, osječke i istarske škole još su 2022. uvele odredbu o potpunoj zabrani korištenja mobitela i pametnih satova, a njihov primjer slijedile su i splitske škole. Tamošnji gradonačelnik Ivica Puljak u listopadu 2023. godine na Facebooku se pohvalio kako je Split prvi u Hrvatskoj "zajedničkom odlukom ravnatelja potpuno izbacio mobitele iz svih osnovnih škola"

Splitska OŠ „Kamen-Šine“ 18. ožujka 2024. zabranila je donošenje mobitela, pametnih satova, laptopa i drugih informatičkih uređaja u školu. Iznimka su učenici sa zdravstvenim teškoćama i dijabetičari koji mogu koristiti navedene uređaje uz dozvolu ravnatelja škole, kao i upotreba mobitela isključivo u obrazovne svrhe. Ako je učenik uhvaćen s uređajem, učitelj/ica ga oduzima i predaje stručnoj službi, a nakon toga roditelj mora doći u školu po oduzeti uređaj.

Kako je prenijela Slobodna Dalmacija, ravnatelj Bože Ujević tvrdi da je ova odluka donesena jer su učenici sve manje koncentrirani, ne druže se i vokabular im je sve lošiji. Osim toga, u školi je provedena anketa čiji su rezultati pokazali da učenici provode pet do šest sati dnevno na mobitelu.

Prije škole „Kamen-Šine“ zabranu mobitela uvela je osmoljetka u Žrnovnici u okolici Splita. Kako je ravnateljica Matija Šitum otkrila Slobodnoj Dalmaciji, ta je odluka naišla na neodobravanje dijela učenika, a jedan se učenik navodno i tresao kada mu je mobitel oduzet. Međutim, kako je školska godina odmicala, pomaci su bili sve očitiji jer učenici više prate nastavu i međusobno razgovaraju. U početku bi pronašli jedan do dva mobitela tjedna koje su učenici koristili na nastavi, a kasnije samo jedan mjesečno.

Ako te muči ovisnost o mobitelu ili te nešto s interneta uzrujalo, povrijedilo, prestrašilo ili narušilo privatnost, kontaktiraj stručnjake iz Centra za sigurniji internet na besplatan i anoniman broj 0800 606 606, svaki radni dan od 8 do 16 sati. Za savjetovanje uživo u Zagrebu ili Osijeku možeš dogovoriti termin mailom na info@csi.hr ili OVDJE.

Foto: Getty Images

Povezane vijesti

Vidi sve vijesti
Digitalni autizam kod djece

Sve teme

Hrvatski predškolci zumiraju slikovnice: Stručnjaci upozoravaju na digitalni autizam kod djece

Nedavno je u javnosti odjeknula vijest kako je više od 4000 hrvatskih predškolaca dobilo odgodu upisa u prvi razred osnovne škole zbog određenih teškoća. Stručnjaci upozoravaju da većina njih ima problema s motorikom i govorom, a glavni je krivac, prema njima, prekomjerno korištenje tehnologije.

U javnom diskursu sve se češće koristi termin digitalni autizam, što je vrsta ovisnosti o ekranima kod djece mlađe od dvije godine. Iako tehnologija ima brojne pozitivne strane, poput edukacije i dostupnosti sadržaja za stjecanje novih znanja i vještina, može imati štetan utjecaj ako se ne koristi odgovorno i umjereno.

Budući da današnji roditelji provode velik dio slobodnog vremena uz ekrane ili pokušavaju smiriti djecu dajući im pametne telefone ili tablete u ruke, javlja se sve više razvojnih poremećaja kod najmlađih. Djeca ne mogu obraditi toliki opseg informacija pa im je mozak preopterećen. Preplavljena su podražajima i teško im je prihvatiti dosadu, zbog čega im manjka kreativnosti i mašte.

Zabrinjavajući podaci o hrvatskim predškolcima

Kako su prenijeli brojni domaći mediji, djeca nemaju nikakvih problema s korištenjem tehnologije, dok im problem predstavljaju tradicionalni školski materijali, poput knjiga i radnih bilježnica. Naime, dio djece lista po bilježnici kao na tabletu, a neki čak pokušavaju prstom pauzirati stranicu ili zumirati likove na slikovnici

Kako maknuti djecu od ekrana? Roditeljima se savjetuje uključivanje u smislenu igru kojom se potiče razvoj motoričkih i kognitivnih funkcija. Ne moraš bježati od činjenice da živimo u digitalnom dobu, ali djeca ne moraju ovisiti o ekranima, već razvijati maštu i igru.


Poliklinika za zaštitu djece Grada Zagreba i Hrabri telefon prošle su godine proveli prvo nacionalno istraživanje o predškolskoj djeci pred ekranima, a rezultati su pokazali da djeca u tim godinama prekomjerno koriste tehnologiju. Naime, 79 % djece mlađe od dvije godine već koristi uređaje, iako prema smjernicama stručnjaka u toj dobi uopće ne bi smjeli gledati u ekrane.

Podsjetimo, preporuka stručnjaka za djecu od tri do šest godina jest da gledaju u ekrane do dva sata dnevno, dok hrvatski predškolci to čine između 2,4 i 2,9 sati radnim danom te između 3,1 i 3,6 sati vikendom.

Zašto je ovaj podatak tako šokantan? Prve tri godine života ključne su za razvoj mozga, a dijete tada pokušava komunicirati sa sadržajem na ekranu. Budući da mu taj sadržaj ne uzvraća komunikaciju i ne dobiva nikakve odgovore, dijete se može početi zatvarati u sebe.

Osim toga, od gotovo 700 predškolaca koji su sudjelovali u istraživanju, svi koriste barem jedan elektronički uređaj. Dvije trećine djece koristi mobitel i tablet, a tijekom tjedna uz ekrane provode dva ili više sati.

Ono što posebno zabrinjava jest podatak da gotovo 50 % roditelja daje djeci mobitele da ih zabavi, a 56 % njih uređajima nastoji djeci zaokupiti pažnju. Samo 58 % roditelja postavlja jasna pravila i ograničenja vezana za korištenje tehnologije, dok 25 % nije nametnulo nikakva pravila.

Što je digitalni autizam?

Digitalni autizam ili ekranizam je vrsta ovisnosti o ekranima. Prije nego što dijete razvije ovisnost, mozak mu je previše stimuliran redovitim korištenjem ekrana, što uzrokuje kronični stres i dovodi do raznih poremećaja u učenju, raspoloženju, pažnji, komunikaciji i ponašanju. Simptomi uključuju slabo razvijen govor i komunikacijske vještine, teškoće u učenju, pamćenju i spavanju, smanjenu regulaciju emocija i burne reakcije.

Ove se smetnje manifestiraju do treće godine života djeteta, no za razliku od „klasičnog“ autizma, ovaj je izlječiv ako se reagira na vrijeme. Važno je napomenuti da digitalni autizam nije priznata medicinska dijagnoza, već pojam koji označava određeni skup ponašanja povezanih s prekomjernim korištenjem tehnologije.

Prevencija digitalnog autizma

Prevencija digitalnog autizma zahtijeva holistički pristup u kojem sudjeluju roditelji, edukatori i političari. Ključni koraci uključuju postavljanje ograničenja vremena pred ekranom, odabir sadržaja koji je primjeren dobi, promicanje tjelesne aktivnosti, njegovanje odnosa licem u lice te podučavanje digitalnoj pismenosti. 

Stručnjaci predlažu sljedeća rješenja za prevenciju digitalnog autizma:

Ograničenje vremena pred ekranom
Postavi vremenska ograničenja pred ekranom koja su primjerena dobi, osiguravajući uravnoteženu kombinaciju digitalnih i nedigitalnih aktivnosti za djecu.

Obrazovni sadržaj
Promoviraj obrazovne materijale koji potiču kognitivni rast i kritičko razmišljanje.

Digitalna pismenost
Informiraj djecu o opasnostima na internetu kako bi donosila informirane odluke.

Roditeljski nadzor
Aktivno se uključi u praćenje i raspravu o internetskim aktivnostima s djecom.

Tjelesna aktivnost
Potiči tjelovježbu i igru na otvorenom jer se na taj način sprječava dugo sjedenje pred ekranom.

Uloga roditelja i učitelja
Naglasi uključenost roditelja, otvorenu komunikaciju i zdravo korištenje tehnologije.

Stručna pomoć
Potraži pomoć stručnjaka kada se kod tvoga djeteta pojave znakovi digitalnog autizma.

A ako te nešto s interneta uzrujalo, povrijedilo, prestrašilo ili narušilo privatnost, možeš kontaktirati stručnjake iz Centra za sigurniji internet na besplatan i anoniman broj 0800 606 606, svaki radni dan od 8 do 16 sati. Za savjetovanje uživo u Zagrebu ili Osijeku možeš dogovoriti termin mailom na info@csi.hr ili OVDJE.

Foto: Getty Images

Pretjerano korištenje mobitela

Sve teme

Kako se riješiti ovisnosti o mobitelu? 10 prijedloga za stvaranje zdravijih navika

Pametni telefoni postali su neizostavan dodatak svakodnevici, ali pretjerana fiksacija sadržajem koji nam pruža, poput društvenih mreža, igrica i streaming servisa, može biti riskantna.

Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) je 2018. uvrstila gaming disorder u klasifikaciju mentalnih bolesti, no ne i ovisnost o internetu i mobitelima. Međutim, postoje kriteriji koje stručnjaci koriste za opisivanje ponašanja, osjećaja i misli koji ukazuju na nedostatak kontrole nad korištenjem mobitela. Primjerice, ako ti mobitel negativno utječe na obveze i odnose, a nedostupnost uređaja ti izaziva strah, tjeskobu ili razdražljivost. Jasan pokazatelj da je nečije ponašanje postalo problematično je kada se ignoriraju potencijalne negativne posljedice i komentari voljenih osoba o korištenju mobitela. 

Ako ti je teško skinuti pogled s mobitela, donosimo ti 10 prijedloga koji će ti pomoći u stvaranju novih i zdravijih navika.

1. Osvijesti zašto želiš promjenu

Možda si stalno na mobitelu jer ti se vrijeme provedeno uz uređaj čini puno zabavnije i korisnije od drugih aktivnosti. Prepoznavanje važnosti manje upotrebe mobitela ključan je dio intrinzične motivacije za promjenu. 

Razmisli što ti je važno i zašto. Na taj način vjerojatno ćeš prepoznati da su društvene, zdravstvene i mentalne posljedice pretjeranog korištenja mobitela znatno bitnije od kratkoročnog užitka koji proizlazi iz, primjerice, višesatnog skrolanja TikTokom ili gledanja video isječaka na YouTubeu.

2. Bilježi koliko dugo koristiš mobitel

Bilježi koliko vremena provodiš na mobitelu ili koristi podatke o korištenju ekrana na samom uređaju.

Otkrij što ti predstavlja najveći problem. Jesu li to aplikacije za dopisivanje, društvene mreže ili skrolanje po portalima. Trebaš prepoznati svoje slabosti jer se tek onda možeš pozabaviti tim ponašanjem.

3. Postavi vremenska ograničenja

Koristi mjerač vremena koji će te obavijestiti kada premašiš vremensku granicu u kojoj ti je dopušteno koristiti određenu aplikaciju, društvenu mrežu ili web stranicu.

U tom trenutku moraš svjesno prekršiti svoju granicu ako želiš nastaviti koristiti mobitel. Neki alati za praćenje vremena pred ekranom mogu se postaviti tako da prekinu tvoju interakciju s aplikacijama i pitaju te želiš li zaista nastaviti svoju aktivnost ili provoditi vrijeme drugačije.

4. Osvijesti svoje okidače

Uz svako ponašanje koje pokušavaš promijeniti, postoji nešto što te potiče da se tako ponašaš i drugi aspekt koji takvo ponašanje čini nagrađujućim. Primjerice, možda stalno visiš na mobitelu jer ti je dosadno ili imaš problema s mentalnim zdravljem, a osvještavanje problema može ti pomoći da smanjiš vrijeme pred ekranom.

5. Isključi notifikacije

Isključivanje nepotrebnih obavijesti može ti pomoći u ograničavanju iskušenja koja te navode da na mobitelu provedeš minute ili sate.

6. Odredi zone bez mobitela

Uvijek možeš proglasiti vrijeme ručka ili večere kao razdoblje u kojem nitko od ukućana ne smije koristiti mobitel. Osim toga, možeš primijeniti zabrane korištenja mobitela u određenim sobama ili u određenom dijelu dana.

7. Odbaci strah od propuštanja

Ako te često uhvati strah od propuštanja (FOMO), vrijeme je da preispitaš svoje zabrinutosti. Što točno propuštaš ako odmah ne saznaš što rade tvoji prijatelji? Brineš se da se nećeš sjećati tuđih rođendana ako nemaš profil na društvenim mrežama?

Ako želiš razbiti takve strahove, osvijesti druge načine na koje se povezuješ s ljudima do kojih ti je zaista stalo. Osim toga, možeš pratiti samo osobe koje osobno poznaješ i obrisati ostale profile, a rođendane svojih prijatelja možeš upisati u digitalni ili tiskani kalendar.

8. Odaberi zdravije aktivnosti

Promjena ponašanja često se najbolje postiže zamjenom s drugim ponašanjem. Tako možeš razmisliti o tri stvari s kojima možeš zamijeniti besciljno skrolanje, poput čitanja knjige, vježbanja ili čišćenja.

9. Ne koristi mobitel kao budilicu

Velika je vjerojatnost da koristiš svoj mobitel kao budilicu, ali držanje uređaja u sobi noću može lako dovesti do dopisivanja ili skrolanja po društvenim mrežama.

Stručnjaci zato savjetuju da se prebaciš na klasičnu budilicu i ostaviš mobitel u drugoj prostoriji. Sve što zahtijeva više energije ili truda, pružit će ti više mogućnosti da promisliš o korištenju mobitela.

10. Izbriši nepotrebne aplikacije

Ukloni aplikacije koje možeš koristiti na laptopu ili računalu jer na taj način također izbjegavaš iskušenja i distrakcije.

A ako te nešto s interneta uzrujalo, povrijedilo, prestrašilo ili narušilo privatnost, možeš kontaktirati stručnjake iz Centra za sigurniji internet na besplatan i anoniman broj 0800 606 606, svaki radni dan od 8 do 16 sati. Za savjetovanje uživo u Zagrebu ili Osijeku možeš dogovoriti termin mailom na info@csi.hr ili OVDJE.

Foto: Getty Images