Ako ti ili tvoje dijete koristite društvene mreže, velike su šanse da pratite barem jednog influencera. Tinejdžeri danas znaju sve o najnovijim trendovima, modi, stilu i vokabularu, a pritom su im najčešći izvori vršnjaci, ali i kreatori sadržaja.
Dok influenceri mogu unijeti uzbuđenje i inspiraciju u živote djece i tinejdžera jer dijele svoja životna iskustva i stavove, uglavnom se radi o pomno osmišljenom sadržaju. Baš kao i druge slavne osobe, oni mogu imati pozitivan ili negativan utjecaj na svoju mladu publiku, a ključno je da mladi kritički razmišljaju o sadržaju koji prate.
Online svijet povlači brojna pitanja o privatnosti, stvarnosti, neprimjerenom sadržaju i utjecaju koji ostavlja na mentalno zdravlje i svakodnevno funkcioniranje.
Djeca oduvijek imaju uzore, ali oni više do popularnosti ne dolaze zahvaljujući posebnom talentu ili značajnim postignućima, već zbog svoje osobnosti, elokventnosti, spontanosti i drugih razloga.
Što je Gen Z Akademija?
Upravo zato što njihov glas posebno jako odjekuje kod djece, Centar za sigurniji internet (CSI) i A1 Hrvatska u suradnji s kreatorima sadržaja okupljenima u agenciji Mood Media, pokrenuli su projekt pod nazivom Gen Z Akademija powered by A1. Među njima su poznata lica poput Marca Cuccurina i Nike Pavičić, a tijekom sljedeća tri mjeseca posjetit će 10 osnovnih škola diljem Hrvatske u kojima će educirati učenike sedmih i osmih razreda o potencijalnim opasnostima u online svijetu.
Cilj Gen Z akademije je na zabavan, ali edukativan način mladima dati uvid u njihove živote i način rada te istaknuti da takve uloge sa sobom nose veliku odgovnornost. Pritom su svi kreatori sadržaja završili Školu odgovornog influensanja i dobili certifikat „odgovornog influencera“.
Prva Gen Z akademija održana je 19. ožujka u Osnovnoj školi Središće u Zagrebu, gdje su kreatori sadržaja Marco Cuccurin, Andrea Pacadi, Monika Žilavi i Sead Hrustanović, uz Teu Čičić, socijalnu radnicu iz Centra za sigurniji internet, pričali o odgovornom korištenju tehnologije i konzumiranju sadržaja na društvenim mrežama.
Ovi kreatori sadržaja smatraju da je bitno znati tko im je publika i koliko utjecaj imaju na nju. Složni su da sadržaj koji se objavljuje na društvenim mrežama nije nužno stvaran, već se uljepšava zbog raznoraznih razloga.
„Korisnici zaboravljaju da je kreiranje sadržaja, odnosno prikaz savršenosti, zapravo nečiji posao. Djeca i mladi rijetko razmišljaju o pozadini onoga što su vidjeli, već im je bitno samo da ih sadržaj zabavlja“, rekla je Tea Čičić iz Centra za sigurniji internet na prvoj Gen Z Akademiji.
Ljubav, a ne block
Da online svijet može biti daleko od zabavnoga, kreatori sadržaja definitivno znaju iz svoga iskustva budući da se često susreću s hejterskim komentarima. Osim brisanja negativnih komentara i blokiranja komentatora, neki kreatori sadržaja kreativni su sa svojim metodama izbjegavanja negativnosti na društvenim mrežama.
Primjerice, kreatorica sadržaja Monika Žilavi školarcima je iznijela svoju strategiju koju naziva „Ljubav, a ne block“. „Smatram da većina osoba koje ostavljaju ružne komentare nisu zadovoljne svojim životima, a tuđa sreća im izaziva frustraciju. Ali ako vidim da postoji tračak nade da osoba može promijeniti mišljenje, izrazim zahvalnost na komentaru i uputim neku toplu riječ pa ta osoba nema više što odgovoriti jer se osjeća posramljeno“, objasnila je.
Na njezine se riječi nadovezao i Marco Cuccurin koji, kako kaže, koristi obrnutu psihologiju i na hejterski komentar odgovara s: „Ugodan ostatak dana“ ili „Želim ti sve najbolje“, što uglavnom rezultira isprikom od komentatora. „Na taj način potaknem osobu da razmisli što je učinila i sama zaključi da kreator sadržaja nije zaslužio takve riječi jer odgovara pozitivno, a ne negativno“, kazao je.
Ovi savjeti od velike su važnosti djeci jer je, prema statistikama Centra za sigurniji internet, više od 60 posto mladih doživjelo zlostavljanje putem interneta.
Što s neprimjerenim sadržajem?
Odgajaju li danas influenceri djecu, pitanje je koje oko kojeg se struka i akteri slažu – djelomično da, ali odgovornost je ipak na roditeljima.
„Za razliku od televizije gdje postoje oznake o primjerenosti sadržaja za djecu (12, 15 i 18), na internetu to ne postoji pa ne znamo kojem je uzrastu što namijenjeno. Zato roditelji trebaju pomoći djeci pronaći primjeren sadržaj“, objasnila je Čičić.
Kako onda prepoznati je li nešto primjereno za djecu ili nije? Prema Čičić, sve što trebaš učiniti jest vjerovati svom unutarnjem detektoru neprimjerenog sadržaja, a potom svaku sumnju prijaviti odrasloj osobi od povjerenja.
Na svim društvenim mrežama postoji opcija prijavljivanja neprimjerenog sadržaja, poput cyberbullyinga, sextinga, lažnih vijesti ili iskorištavanja djece na internetu. No najčešći i automatski odgovor mreže jest da takvo što ne krši njihove smjernice pa sporna objava neće biti uklonjena. Međutim, ne moraš odustati, već zlonamjerni sadržaj možeš anonimno prijaviti na web stranici Centra za sigurniji internet. Njihovi će stručnjaci zatim kontaktirati određenu društvenu mrežu i u komunikaciji s njima pokušati ukloniti spornu objavu.
Uz to, ako te nešto s interneta uzrujalo, prestrašilo ili narušilo privatnost, možeš se obratiti stručnjacima iz Centra za sigurniji internet (CSI) na besplatni i anonimni broj 0800 606 606. A ako želiš uživo porazgovarati sa stručnjacima o istim temama, OVDJE možeš zatražiti termin za savjetovanje u Osijeku (Bana Josipa Jelačića 83, Višnjevac) i Zagrebu (A1 centar Gajeva, Gajeva 2/b). Osim toga, na platformi #BoljiOnline saznaj kako učiniti internet sigurnijim i pozitivnijim mjestom za sve nas.
Gen Z Akademija nastavlja s radom
Prva Gen Z Akademija powered by A1 pokazala je važnost educiranja mladih o odgovornom korištenju interneta i svijetu kreatora sadržaja i influencera. Kroz otvorene razgovore i praktične savjete, djeca su dobila alate kako bi osvijestila potencijalne opasnosti u online svijetu, ali i kako bi odgovorno koristila društvene mreže.
Ovo je bila samo prvo od 10 predavanja koje će se do sredine svibnja održavati u osnovnim školama diljem Hrvatske. Uz četvero influencera s prve radionice, na ostalima će sudjelovati i druga poznata lica s kojima odrastaju današnje generacije, kao što su Nika Pavičić, Vedran Kantar, Rafaela Seba i Mirsad Kadić.
U nastavku donosimo raspored ostalih radionica:
- OŠ Molve, 9. 4. 2024.
- OŠ Vežica (Rijeka), 11. 4. 2024.
- IV OŠ Bjelovar, 16. 4. 2024.
- OŠ Ivana Filipovića (Osijek), 18. 4. 2024.
- OŠ Hugo Badalić (Slavonski Brod), 23. 4. 2024.
- OŠ Većeslava Holjevca (Zagreb), 25. 4. 2024.
- OŠ Dore Pejačević (Našice), 30. 4. 2024.
- OŠ Biograd, 6. 5. 2024.
- OŠ Ante Starčevića (Zagreb), 14. 5. 2024.
Foto: Mood Media