Generacija Alfa prva je generacija koja je u potpunosti rođena u 21. stoljeću, točnije između 2010. i 2025. godine. Radi se o generaciji na koju tehnologija ima najviše utjecaja jer su rođeni okruženi njome i zbog čega se nazivaju i iGeneration.
Oni ne znaju za svijet bez društvenih mreža i interneta, a koliko god im njihovi roditelji milenijalci nastojali ograničiti vrijeme koje provode uz ekrane, činjenica je da će se s tehnologijom snalaziti bolje od svih generacija dosad. Naravno, to mijenja način na koji se socijaliziraju, uče, konzumiraju video sadržaj, slušaju glazbu, itd.
Iako najstariji pripadnici ove generacije trenutačno imaju samo 14 godina, njihov žargon, sleng i smisao za humor već zbunjuju starije. Velik dio njihova internetskog slenga nastao je pod utjecajem prethodnika, generacije Z i milenijalaca, a budući da je neizbježan na društvenim mrežama, rijetko tko se nije susreo s njime u online svijetu.
Izrazi kojima se koristi generacija Alfa stalno se mijenjaju i razvijaju pod utjecajem videoigara, influencera i platformi za streaming.
U nastavku ti donosimo neke od najpopularnijih izraza koje koristi ova generacija, kao i njihova objašnjenja.
Rizz
Oxford University Press krajem 2023. proglasio je „rizz“ riječju godine. Skraćena verzija riječi karizma koristi se da pri opisivanju nečijeg šarma ili sposobnosti privlačenja druge osobe. „Rizzler“ se koristi kada netko ima poveću količinu „rizza“, a "rizz" se može koristiti i kao glagol, npr. kao „rizz up“, što znači privući osobu. Važan je i kontekst korištenja riječi pa „W rizz“ znači da netko ima puno „rizza“, dok „L rizz“ znači suprotno.
Sus
Izraz "sus" skraćenica je engleske riječi „suspicious“, odnosno "sumnjiv" ili "osumnjičen", a koristi se prozivanje nekoga tko se ponaša sumnjivo ili nepouzdano.
Riječ je popularizirala globalno popularna videoigra „Among Us“ u kojoj igrači pokušavaju identificirati varalicu koja sabotira njihovu misiju.
Bet
Generacija Alfa koristi riječ „bet“ umjesto „OK“. Popularizirali su je tinejdžeri u SAD-u u 90-ima, no trenutačno je vrlo popularna među mladima. Obično se izgovara s uzbuđenjem i koristi kao afirmacija.
Lore
Ova riječ označava pozadinske informacije o nečemu ili nekome. Dakle, ako te netko pita da im podijeliš „lore“ o sebi, traže od tebe da im otkriješ svoju pozadinsku priču, a ako te pita za „lore“ o nekome drugome, žele da podijeliš sve što znaš o toj osobi.
Cap/No cap
„Cap“ znači da je nešto laž ili nategnuta verzija istine. Dakle, ako ti netko dobaci „cap“ usred rečenice, želi sugerirati da lažeš ili pretjeruješ.
S druge strane, „no cap“ bi značilo da nešto definitivno nije laž. Ovaj je izraz star najmanje 10 godina i koristi se kada želiš naglasiti da je nešto potpuna istina. Dodatno je populariziran 2017. kada su reperi Young Thug i Future izbacili istoimenu pjesmu.
Skibidi
Ovaj izraz je izveden iz animirane serije „Skibidi Toilet“ koju generacija Alfa religiozno prati na YouTubeu i TikToku. Koristi se za opisivanje nekoga tko je zao ili loš.
Period(t)
Ova riječ ima doslovno značenje – točka. Zato se koristi kao dramatični zaključak rečenice, kada više nemaš što dodati.
Generacija Alfa polako nas uvodi u novu eru komunikacije koja je pod velikim utjecajem digitalnog svijeta u kojem odrastaju. Njihov vokabular vrvi izrazima koji su odraz njihova odrastanja u digitalnom dobu. Dok pokušavamo dešifrirati jezik generacije Alfa, jedno je jasno – evolucija jezika je prirodna i uzbudljiva stvar koja povezuje generacije i s kojom pokušavamo navigirati online svijetom.
Foto: Getty Images